Perły - zdumiewające klejnoty!
 Oceń wpis
   

40 mln. dolarów za jedną perłę! Jedna z najdroższych pereł na świecie, o której mowa to Lao - tze. Została wyłowiona w 1934 roku na Filipinach. Inna wyjątkowa perła, sprzedana niedawno za ponad 11 mln dolarów to La Peregrina znaleziona już w XVI wieku. Faktycznie, perły to ekskluzywne klejnoty. Były wykorzystywane przez człowieka w tym celu od bardzo dawna - szczególnie ceniono je na bliskim wschodzie oraz w Azji.

Czym jest perła?

Według ścisłej, międzynarodowej definicji perła jest to produkt naturalnego pochodzenia organicznego, powstały w płaszczu muszli perłopławu perłorodnego lub innego mięczaka. Proces powstawania perły jest niesamowity. Zostaje on zainicjowany, gdy do muszli perłopławu dostanie się drobne ciało obce, na przykład ziarnko piasku. Małża sukcesywnie oblewa go tzw. masą perłową. Tym sposobem małże hodowlane potrafią wytworzyć tak pożądaną przez jubilerów perłę w przeciągu nawet 1,5 roku!

Właściwości pereł

 Analizując skład chemiczny perły, możemy wyróżnić w niej wapń, węglan, substancję organiczną oraz wodę. Co ciekawe w przeciwieństwie do innych minerałów wykorzystywanych w jubilerstwie, perły są miękkie, czyli łatwo zniszczyć jej powierzchnię. Są one także bardzo podatne na działanie kwasów. Te wyjątkowe kamienie szlachetne występują w wielu kolorach, takich jak: białe, czarne, szare, brunatne, zielone, kremowe czy różowe. Na powierzchni perły może też występować wiele mieniących się kolorów, połysków i odcieni. Jak różny wygląd mogą mieć perły, widać na zamieszczonych poniżej zdjęciach:

 

Czarna perła w muszli perłopławu

Czarna perła. Zdjęcie zamieszczone dzięki uprzejmości: Mila Zinkova, na zasadach licencji GNU

 Zdjęcie przedstawia rozmaite rodzaje pereł

Zdjęcie zamieszczone dzięki uprzejmości: Hannes Grobe/AWI, na zasadach licencji GNU

Kilka pereł ułożonych na wewnętrznej stronie perłopławu

Zdjęcie zamieszczone dzięki uprzejmości: Hannes Grobe/AWI, na zasadach licencji GNU

Komentarze (1)
Biżuteria pamiątkowa XIX wiecznej Anglii
 Oceń wpis
   

Już w czasach starożytnych popularne było noszenie pamiątkowej biżuterii. W XIX wiecznej Anglii popularne stało się noszenie tego typu ozdób na znak żałoby. Taki klejnot kobiety nosiły zazwyczaj na czarnej wstędze zawieszonej na szyi. Chyba najczęściej stosowanym w tym celu kamieniem był gagat (odmiana węgla brunatnego). Ze względu na jego złoża w Wielkiej Brytanii (hrabstwo Yorkshire), powszechnie wykonywano z niego na przykład biżuterię żałobną:

Biżuteria żałobna - XIX w. Anglii wykonana z agatu

Zdjęcie udostępnione na zasadach licencji GNU
Autor zdjęcia Detlef Thomas

 

Popularne były w tamtym okresie pamiątkowe brosze lub pierścienie w tzw. stylu REGARD (ang. szacunek, wzgląd). Klejnot składał się między innymi z ułożonych kolejno sześciu kamieni szlachetnych, których pierwsze litery nazw tworzyły tzw akrostych - ukryte słowo (ang.): ruby, emerald, garnet, amethyst, ruby, diamond. Na tych kamieniach czasem były dodatkowo wyryte kolejne litery danego słowa.

 

Kunsztownymi, jubilerskimi pamiątkami były też bardzo popularne w tamtych okresie medaliony. Choć znane były one już dużo wcześniej, w XIX wieku wiele medalionów było prawdziwymi, jubilerskimi dziełami sztuki. Medaliony zazwyczaj były wykonane z tombaku, złota lub srebra. Ich wierzch czasem emaliowano oraz wysadzano kamieniami szlachetnymi. W środku klejnotu przechowywano zazwyczaj miniaturkowy portret najbliższej osoby.

Złoty medalion - kunszt XIX wiecznego jubilera

Zdjęcie udostępnione na zasadach licencji GNU
Autor zdjęcia César F. Madarnás

Komentarze (0)
Jeszcze w XVII wieku w Europie nie używano sztućców!
 Oceń wpis
   

Aż do końca XVII wieku w Europie spożywano posiłki przy użyciu SAMYCH RĄK:). Aż trudno uwierzyć, prawda? Jedynym sztućcem używanym przy stole był nóż - miał on obsłużyć wszystkich jedzących :). Ponieważ posługiwano się nim nie tylko do krojenia, ale też do nadziewania i podawania sobie kęsów do ust miał on formę sztyletu. Oczywiście wraz z pojawieniem się na europejskich stołach innych sztućców takich jak łyżki, czy widelce, noże zaczęły zmieniać swoje przeznaczenie, a co za tym idzie także formę. Nie znaczy to oczywiście, że sztućce te nie zostały wynalezione wcześniej.

Na przykład widelce były wymieniane w spisie inwentarzy dosyć często, choć rzecz jasna ciężko jest obecnie ustalić jak dokładnie wyglądały. Najprawdopodobniej pierwsze egzemplarze były wyposażone w dwa zęby.  Okres renesansu i baroku przyniósł rozkwit rzemiosła artystycznego także w obszarze stołowych zastaw. Kształt widelców oraz łyżek ciągle ewoluował. Ujednolicono wygląd poszczególnych sztućców, tak, aby stanowiły kunsztowne komplety. Na dworze króla Augusta III (1696 - 1763r.) według "Opisu obyczajów" Jerzego Kitowicza, zastawy stołowe były już dość popularne. Jeśli komuś uda się doczytać opis do końca to zachęcam :).

"Od połowy panowania Augusta III nastały talerze farfurowe, dalej porcelanowe, nareszcie cała służba stołowa składała się u wielkich panów z porcelany: wazy, serwisy, misy, półmiski, salaterki, talerze, solniczki, karafinki, trzonki nawet u nożów i widelców porcelanowe; ale że ta materia była natenczas droższa od srebra, a przy tym prędkiemu stłuczeniu podległa, przeto bardzo rzadko się z nią popisowano, chyba w dni bardzo uroczyste. Łyżki do jedzenia pospoliciej srebrne, po niektórych zaś dworach, niezbyt wykwintnych lub mniej dostatnich, albo u tych panów, którzy zwykli dawać otwarte stoły i którzy często nie znali swoich stołowników, na pośrodek stołu, gdzie mieścić się miały dystyngwowane osoby, kładziono łyżki srebrne i talerze takież albo za wprowadzoną modą farfurowe lub porcelanowe, po końcach zaś, do których tłoczył się, kto chciał i kto się mógł zmieścić, dawano łyżki blaszane lub cynowe i talerze takież. Nożów i widelców u wielu panów nie dawano po końcach stołu, trwał albowiem długo od początku panowania Augusta III zwyczaj, iż dworzanie i towarzystwo, a nawet wielu z szlachty domatorów nosili za pasem nóż, jedni z widelcami, drudzy bez widelców, inni zaś prócz noża za pasem z widelcami miewali uwiązaną u pasa srebrną, rogową lub drewnianą - z cisu, bukszpanu lub trzmielu wyrobioną - łyżkę w pokrowcu skórzanym, u niektórych srebrem haftowanym; przeto polo taka moda trwała, miano za dosyć pośrodek stołu opatrzyć łyżkami, nożami i widelcami, wiedząc, że ci, którzy zasiędą końce stołu, będą mieli swoje noże i łyżki na pańską pieczenią, barszcz i inne kawały. Jeżeli zaś który nie zastał u stołu łyżki gospodarskiej i swojej nie miał, pożyczał jeden u drugiego, skoro ten, rzadkie zjadłszy, do gęstego się zabrał, albo zrobił sobie łyżkę z skórki chlebowej, zatknąwszy ją na nóż, co nie było poczytane za żadne prostactwo w wieku wykwintnością francuską nie bardzo jeszcze zarażonym czyli też nie wypolerowanym."

Łyżka ze skórki chlebowej :). Fajnie to musiało wyglądać! Niestety zadowalających zdjęć zastaw stołowych z tamtego okresu, pomimo wielu starań nie znalazłem... Jeśli wiecie, gdzie takowe można znaleźć, to proszę o info w komentarzu...

Komentarze (0)
Biżuteria minojska cz.II
 Oceń wpis
   

Kolejne filmy prezentujące biżuterię ze starożytnej wyspy Kreta.  Pierwszy film prezentuje sygnet, ukazany w poprzednim poście na zdjęciu.

 

Komentarze (0)
Starożytna biżuteria minojska
 Oceń wpis
   

Te okazy starożytnej biżuterii sprzed bagatela 4 tys. lat na pewno Was zaskoczą :). Czas bowiem na kolejny artykuł dotyczący rozwoju jubilerstwa w starożytnych cywilizacjach. Jedną z liczących się w starożytnych czasach kultur była kultura minojska (kreteńska). Z odkryć archeologicznych wynika, że jej początki datuje się na okres podobny do rozwoju cywilizacji sumeryjskiej oraz Egipskiej. Trzeba przyznać, że choć dorobek kulturalny mieszkańców Krety zasadniczo różni się od tych dwóch, to poziomem jak najbardziej im dorównywał.
Co ciekawe Kretę utożsamia się ze wspomnianą w starożytnej, hebrajskiej Księdze Jeremiasza górą Kaftor. Jeśli byłaby to prawda, oznaczałoby to, że potomkami starożytnych Kreteńczyków byli znani z historii starożytnego Izraela Filistyni. O krecie wspominał także Homer  jako o wyspie, na której wybudowano sto miast. Kres cywilizacji minojskiej datuje się na koniec XX w.p.n.e. W pierwszym tysiącleciu p.n.e. Kreta weszła w skład mocarstwa greckiego. W 395 roku n.e. wyspa ta należała już do Cesarstwa Bizantyjskiego. W 1913 roku włączono ją do Grecji.
Jednym z najważniejszych zabytków kultury minojskiej jest pałac Knossosa, odkryty dopiero w latach 1899-1905 przez brytyjskiego archeologa Arthura Evansa. Znaleziona w tamtejszych grobach złota biżuteria świadczy o wysokim, złotniczym kunszcie, który możnaby chyba porównać nawet z możliwościami obecnych cechów jubilerskich (mam tu na myśli oczywiście ręcznie wykonywaną, złotą biżuterię artystyczną). Wystarczy spojrzeć na znajdujący się w Muzeum Herakleionskim złoty pierścień pochodzący najprawdopodobniej z pałacu w Knossos.

Złoty pierścień - kunszt minojskiego jubilera sprzed 4 tysięcy lat!

Zdjęcie zamieszczone dzięki uprzejmości: Wolfgang Sauber na licencji GNU.

A na filmach zamieszczonych poniżej można sobie obejrzeć wystawy z w/w muzeum. Życzę miłego oglądania!

 

 

 

Komentarze (0)
Jubiler i jego praca - barwienie chemiczne
 Oceń wpis
   

Jak już pisałem w którymś z wcześniejszych postów w jubilerstwie stosuje się trzy metody barwienia metali szlachetnych. Jednym z ważnych sposobów jest barwienie chemiczne. Metoda ta polega na działaniu na metal mieszaniną starannie dobranych związków chemicznych, w wyniku czego zmienia się jego powierzchnia. Piękne efekty można także osiągnąć po prostu oczyszczając powierzchnię złota lub srebra z obecnych na nich tlenków. Rzecz jasna w barwieniu złota czy srebra nie raz stosuje się kolejno dwie z wymienionych metod.

Przykładem barwienia może być osiągnięcie srebra o matowej powierzchni. Jedna z metod używanych w tym celu polega na powleczeniu metalu odpowiednio przygotowanym roztworem sporządzonym z kamienia winnego, węglanu potasowego, węgla drzewnego oraz wody. Srebrną biżuterię wyżarza się oraz dokładnie płucze w czystej wodzie. Ostatnim krokiem w matowieniu srebra jest wygotowanie go w bardzo słabym roztworze wody oraz kwasu siarkowego.

Bardzo ładne efekty można osiągnąć barwiąc chemicznie miedź. Aby zabarwić ten metal odcieniami koloru brązowego przygotowuje się następujący roztwór:

1l wody

25g siarczanu miedziowego

25 siarczanu niklowego

12g chloranu potasowego

7g nadmanganianu potasowego

W tak przygotowanym roztworze, przedmioty wykonane z miedzi zanurza się na kilkadziesiąt sekund, a następnie dobrze płucze i osusza lnianą ścierką

 

 

 

Komentarze (1)
Rafinacja złota
 Oceń wpis
   

W przemyśle jubilerskim technologie rafinacji metali szlachetnych mają ogromne znaczenie. Z racji wysokiej ceny złota (stan na dzisiaj to 5 748,8975 zł / uncję), podejmuje się też starania, aby odzyskać je z uszkodzonych podzespołów elektronicznych. Gra jest warta świeczki, gdyż jeden gram tego wyjątkowego kruszcu kosztuje obecnie bagatela ponad 181 zł.

Proces rafinacji od ponad 500 lat nazywa się też szejdowaniem. Polega on na wydzielaniu czystych metali szlachetnych z ich rozmaitych stopów. Metody rafinacji stosowane w naszych czasach polegają na rozpuszczaniu w/w stopów, a następnie na wydzielaniu z takich stopów metali szlachetnych środkami redukującymi. Ze względu na wydzielanie się przy tym trujących gazów, rafinacji nie powinno się przeprowadzać w warunkach domowych.

W przypadku złota o niewielkiej zawartości srebra, w celu rafinacji złota postępuje się według następujących kroków:

- granulujemy stop, lub walcujemy na cienką blachą i tniemy na niewielkie cząstki

- rozdrobniony stop topimy w tzw. wodzie królewskiej (srebro pojawia się w postaci opadającego na  dno osadu - jest to chlorek srebra).

- gdy złoto rozpuści się całkowicie, roztwór należy odparować do niewielkiej objętości w celu pozbycia się kwasu azotowego

- pozostałą, niewielką ilość roztworu rozcieńczamy dużą ilością zimnej wody destylowanej.

- po kilkugodzinnym odstaniu przesączamy roztwór, aby oddzielić chlorek srebra

- z pozostałej cieczy pozostaje już wytrącić złoto za pomocą odpowiedniego roztworu siarczanu żelazawego (65 mg/100ml wody dest.)

Komentarze (2)
Czy jubiler oszczędza? :)
 Oceń wpis
   

Oto jest pytanie. A jednak każdy jubiler oszczędza :). Otóż każdy dobry złotnik oszczędza metale szlachetne. W dużej mierze sprowadza się to odzyskiwania pozostałości między innymi złota powstałych w wyniku jego obróbki. Tak naprawdę w każdym zakątku pracowni złotniczej znajdziemy złoto. Oczywiście nie zawsze da się je odzyskać, ale często dzięki odpowiednim, sprytnym metodom sporo cennych odpadków da się uratować.

O ile zebranie opiłków ze stołu, a następnie wyżarzenie ich nie jest wielkim problemem, o tyle gorzej sprawa się ma w przypadku odpadków złota zmieszanych z substancjami pochodzenia organicznego, takich jak wełna, papier, piasek itp. W takim przypadku należy wykonać po kolei następujące czynności:

- spalić i wyżarzyć wszystko w żelaznym naczyniu

- magnesem wybrać zanieczyszczenia żelazne

- pozostały popiół zmieszać z odpowiednimi topnikami, aby uzyskać określony stop, z którego już bez większych problemów każdy jubiler wyselekcjonuje czyste złoto.

Komentarze (2)
Pełny tekst licencji GNU
 Oceń wpis
   

Version 1.2, November 2002

Copyright (C) 2000,2001,2002  Free Software Foundation, Inc.
51 Franklin St, Fifth Floor, Boston, MA  02110-1301  USA
Everyone is permitted to copy and distribute verbatim copies
of this license document, but changing it is not allowed.

0. PREAMBLE

The purpose of this License is to make a manual, textbook, or other functional and useful document "free" in the sense of freedom: to assure everyone the effective freedom to copy and redistribute it, with or without modifying it, either commercially or noncommercially. Secondarily, this License preserves for the author and publisher a way to get credit for their work, while not being considered responsible for modifications made by others.

This License is a kind of "copyleft", which means that derivative works of the document must themselves be free in the same sense. It complements the GNU General Public License, which is a copyleft license designed for free software.

We have designed this License in order to use it for manuals for free software, because free software needs free documentation: a free program should come with manuals providing the same freedoms that the software does. But this License is not limited to software manuals; it can be used for any textual work, regardless of subject matter or whether it is published as a printed book. We recommend this License principally for works whose purpose is instruction or reference.

1. APPLICABILITY AND DEFINITIONS

This License applies to any manual or other work, in any medium, that contains a notice placed by the copyright holder saying it can be distributed under the terms of this License. Such a notice grants a world-wide, royalty-free license, unlimited in duration, to use that work under the conditions stated herein. The "Document", below, refers to any such manual or work. Any member of the public is a licensee, and is addressed as "you". You accept the license if you copy, modify or distribute the work in a way requiring permission under copyright law.

A "Modified Version" of the Document means any work containing the Document or a portion of it, either copied verbatim, or with modifications and/or translated into another language.

A "Secondary Section" is a named appendix or a front-matter section of the Document that deals exclusively with the relationship of the publishers or authors of the Document to the Document's overall subject (or to related matters) and contains nothing that could fall directly within that overall subject. (Thus, if the Document is in part a textbook of mathematics, a Secondary Section may not explain any mathematics.) The relationship could be a matter of historical connection with the subject or with related matters, or of legal, commercial, philosophical, ethical or political position regarding them.

The "Invariant Sections" are certain Secondary Sections whose titles are designated, as being those of Invariant Sections, in the notice that says that the Document is released under this License. If a section does not fit the above definition of Secondary then it is not allowed to be designated as Invariant. The Document may contain zero Invariant Sections. If the Document does not identify any Invariant Sections then there are none.

The "Cover Texts" are certain short passages of text that are listed, as Front-Cover Texts or Back-Cover Texts, in the notice that says that the Document is released under this License. A Front-Cover Text may be at most 5 words, and a Back-Cover Text may be at most 25 words.

A "Transparent" copy of the Document means a machine-readable copy, represented in a format whose specification is available to the general public, that is suitable for revising the document straightforwardly with generic text editors or (for images composed of pixels) generic paint programs or (for drawings) some widely available drawing editor, and that is suitable for input to text formatters or for automatic translation to a variety of formats suitable for input to text formatters. A copy made in an otherwise Transparent file format whose markup, or absence of markup, has been arranged to thwart or discourage subsequent modification by readers is not Transparent. An image format is not Transparent if used for any substantial amount of text. A copy that is not "Transparent" is called "Opaque".

Examples of suitable formats for Transparent copies include plain ASCII without markup, Texinfo input format, LaTeX input format, SGML or xml using a publicly available DTD, and standard-conforming simple HTML, Postscript or PDF designed for human modification. Examples of transparent image formats include PNG, XCF and JPG. Opaque formats include proprietary formats that can be read and edited only by proprietary word processors, SGML or xml for which the DTD and/or processing tools are not generally available, and the machine-generated HTML, Postscript or PDF produced by some word processors for output purposes only.

The "title Page" means, for a printed book, the title page itself, plus such following pages as are needed to hold, legibly, the material this License requires to appear in the title page. For works in formats which do not have any title page as such, "title Page" means the text near the most prominent appearance of the work's title, preceding the beginning of the body of the text.

A section "Entitled XYZ" means a named subunit of the Document whose title either is precisely XYZ or contains XYZ in parentheses following text that translates XYZ in another language. (Here XYZ stands for a specific section name mentioned below, such as "Acknowledgements", "Dedications", "Endorsements", or "History".) To "Preserve the title" of such a section when you modify the Document means that it remains a section "Entitled XYZ" according to this definition.

The Document may include Warranty Disclaimers next to the notice which states that this License applies to the Document. These Warranty Disclaimers are considered to be included by reference in this License, but only as regards disclaiming warranties: any other implication that these Warranty Disclaimers may have is void and has no effect on the meaning of this License.

2. VERBATIM COPYING

You may copy and distribute the Document in any medium, either commercially or noncommercially, provided that this License, the copyright notices, and the license notice saying this License applies to the Document are reproduced in all copies, and that you add no other conditions whatsoever to those of this License. You may not use technical measures to obstruct or control the reading or further copying of the copies you make or distribute. However, you may accept compensation in exchange for copies. If you distribute a large enough number of copies you must also follow the conditions in section 3.

You may also lend copies, under the same conditions stated above, and you may publicly display copies.

3. COPYING IN QUANTITY

If you publish printed copies (or copies in media that commonly have printed covers) of the Document, numbering more than 100, and the Document's license notice requires Cover Texts, you must enclose the copies in covers that carry, clearly and legibly, all these Cover Texts: Front-Cover Texts on the front cover, and Back-Cover Texts on the back cover. Both covers must also clearly and legibly identify you as the publisher of these copies. The front cover must present the full title with all words of the title equally prominent and visible. You may add other material on the covers in addition. Copying with changes limited to the covers, as long as they preserve the title of the Document and satisfy these conditions, can be treated as verbatim copying in other respects.

If the required texts for either cover are too voluminous to fit legibly, you should put the first ones listed (as many as fit reasonably) on the actual cover, and continue the rest onto adjacent pages.

If you publish or distribute Opaque copies of the Document numbering more than 100, you must either include a machine-readable Transparent copy along with each Opaque copy, or state in or with each Opaque copy a computer-network location from which the general network-using public has access to download using public-standard network protocols a complete Transparent copy of the Document, free of added material. If you use the latter option, you must take reasonably prudent steps, when you begin distribution of Opaque copies in quantity, to ensure that this Transparent copy will remain thus accessible at the stated location until at least one year after the last time you distribute an Opaque copy (directly or through your agents or retailers) of that edition to the public.

It is requested, but not required, that you contact the authors of the Document well before redistributing any large number of copies, to give them a chance to provide you with an updated version of the Document.

4. MODIFICATIONS

You may copy and distribute a Modified Version of the Document under the conditions of sections 2 and 3 above, provided that you release the Modified Version under precisely this License, with the Modified Version filling the role of the Document, thus licensing distribution and modification of the Modified Version to whoever possesses a copy of it. In addition, you must do these things in the Modified Version:

  • A. Use in the title Page (and on the covers, if any) a title distinct from that of the Document, and from those of previous versions (which should, if there were any, be listed in the History section of the Document). You may use the same title as a previous version if the original publisher of that version gives permission.
  • B. List on the title Page, as authors, one or more persons or entities responsible for authorship of the modifications in the Modified Version, together with at least five of the principal authors of the Document (all of its principal authors, if it has fewer than five), unless they release you from this requirement.
  • C. State on the title page the name of the publisher of the Modified Version, as the publisher.
  • D. Preserve all the copyright notices of the Document.
  • E. Add an appropriate copyright notice for your modifications adjacent to the other copyright notices.
  • F. Include, immediately after the copyright notices, a license notice giving the public permission to use the Modified Version under the terms of this License, in the form shown in the Addendum below.
  • G. Preserve in that license notice the full lists of Invariant Sections and required Cover Texts given in the Document's license notice.
  • H. Include an unaltered copy of this License.
  • I. Preserve the section Entitled "History", Preserve its title, and add to it an item stating at least the title, year, new authors, and publisher of the Modified Version as given on the title Page. If there is no section Entitled "History" in the Document, create one stating the title, year, authors, and publisher of the Document as given on its title Page, then add an item describing the Modified Version as stated in the previous sentence.
  • J. Preserve the network location, if any, given in the Document for public access to a Transparent copy of the Document, and likewise the network locations given in the Document for previous versions it was based on. These may be placed in the "History" section. You may omit a network location for a work that was published at least four years before the Document itself, or if the original publisher of the version it refers to gives permission.
  • K. For any section Entitled "Acknowledgements" or "Dedications", Preserve the title of the section, and preserve in the section all the substance and tone of each of the contributor acknowledgements and/or dedications given therein.
  • L. Preserve all the Invariant Sections of the Document, unaltered in their text and in their titles. Section numbers or the equivalent are not considered part of the section titles.
  • M. Delete any section Entitled "Endorsements". Such a section may not be included in the Modified Version.
  • N. Do not retitle any existing section to be Entitled "Endorsements" or to conflict in title with any Invariant Section.
  • O. Preserve any Warranty Disclaimers.

If the Modified Version includes new front-matter sections or appendices that qualify as Secondary Sections and contain no material copied from the Document, you may at your option designate some or all of these sections as invariant. To do this, add their titles to the list of Invariant Sections in the Modified Version's license notice. These titles must be distinct from any other section titles.

You may add a section Entitled "Endorsements", provided it contains nothing but endorsements of your Modified Version by various parties--for example, statements of peer review or that the text has been approved by an organization as the authoritative definition of a standard.

You may add a passage of up to five words as a Front-Cover Text, and a passage of up to 25 words as a Back-Cover Text, to the end of the list of Cover Texts in the Modified Version. Only one passage of Front-Cover Text and one of Back-Cover Text may be added by (or through arrangements made by) any one entity. If the Document already includes a cover text for the same cover, previously added by you or by arrangement made by the same entity you are acting on behalf of, you may not add another; but you may replace the old one, on explicit permission from the previous publisher that added the old one.

The author(s) and publisher(s) of the Document do not by this License give permission to use their names for publicity for or to assert or imply endorsement of any Modified Version.

5. COMBINING DOCUMENTS

You may combine the Document with other documents released under this License, under the terms defined in section 4 above for modified versions, provided that you include in the combination all of the Invariant Sections of all of the original documents, unmodified, and list them all as Invariant Sections of your combined work in its license notice, and that you preserve all their Warranty Disclaimers.

The combined work need only contain one copy of this License, and multiple identical Invariant Sections may be replaced with a single copy. If there are multiple Invariant Sections with the same name but different contents, make the title of each such section unique by adding at the end of it, in parentheses, the name of the original author or publisher of that section if known, or else a unique number. Make the same adjustment to the section titles in the list of Invariant Sections in the license notice of the combined work.

In the combination, you must combine any sections Entitled "History" in the various original documents, forming one section Entitled "History"; likewise combine any sections Entitled "Acknowledgements", and any sections Entitled "Dedications". You must delete all sections Entitled "Endorsements."

6. COLLECTIONS OF DOCUMENTS

You may make a collection consisting of the Document and other documents released under this License, and replace the individual copies of this License in the various documents with a single copy that is included in the collection, provided that you follow the rules of this License for verbatim copying of each of the documents in all other respects.

You may extract a single document from such a collection, and distribute it individually under this License, provided you insert a copy of this License into the extracted document, and follow this License in all other respects regarding verbatim copying of that document.

7. AGGREGATION WITH INDEPENDENT WORKS

A compilation of the Document or its derivatives with other separate and independent documents or works, in or on a volume of a storage or distribution medium, is called an "aggregate" if the copyright resulting from the compilation is not used to limit the legal rights of the compilation's users beyond what the individual works permit. When the Document is included in an aggregate, this License does not apply to the other works in the aggregate which are not themselves derivative works of the Document.

If the Cover Text requirement of section 3 is applicable to these copies of the Document, then if the Document is less than one half of the entire aggregate, the Document's Cover Texts may be placed on covers that bracket the Document within the aggregate, or the electronic equivalent of covers if the Document is in electronic form. Otherwise they must appear on printed covers that bracket the whole aggregate.

8. TRANSLATION

Translation is considered a kind of modification, so you may distribute translations of the Document under the terms of section 4. Replacing Invariant Sections with translations requires special permission from their copyright holders, but you may include translations of some or all Invariant Sections in addition to the original versions of these Invariant Sections. You may include a translation of this License, and all the license notices in the Document, and any Warranty Disclaimers, provided that you also include the original English version of this License and the original versions of those notices and disclaimers. In case of a disagreement between the translation and the original version of this License or a notice or disclaimer, the original version will prevail.

If a section in the Document is Entitled "Acknowledgements", "Dedications", or "History", the requirement (section 4) to Preserve its title (section 1) will typically require changing the actual title.

9. TERMINATION

You may not copy, modify, sublicense, or distribute the Document except as expressly provided for under this License. Any other attempt to copy, modify, sublicense or distribute the Document is void, and will automatically terminate your rights under this License. However, parties who have received copies, or rights, from you under this License will not have their licenses terminated so long as such parties remain in full compliance.

10. FUTURE REVISIONS OF THIS LICENSE

The Free Software Foundation may publish new, revised versions of the GNU Free Documentation License from time to time. Such new versions will be similar in spirit to the present version, but may differ in detail to address new problems or concerns. See http://www.gnu.org/copyleft/.

Each version of the License is given a distinguishing version number. If the Document specifies that a particular numbered version of this License "or any later version" applies to it, you have the option of following the terms and conditions either of that specified version or of any later version that has been published (not as a draft) by the Free Software Foundation. If the Document does not specify a version number of this License, you may choose any version ever published (not as a draft) by the Free Software Foundation.

How to use this License for your documents

To use this License in a document you have written, include a copy of the License in the document and put the following copyright and license notices just after the title page:

Copyright (c)  YEAR  YOUR NAME.
Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document
under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2
or any later version published by the Free Software Foundation;
with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts.
A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation License". 

If you have Invariant Sections, Front-Cover Texts and Back-Cover Texts, replace the "with...Texts." line with this:

   with the Invariant Sections being LIST THEIR titleS, with the    Front-Cover Texts being LIST, and with the Back-Cover Texts being LIST. 

If you have Invariant Sections without Cover Texts, or some other combination of the three, merge those two alternatives to suit the situation.

If your document contains nontrivial examples of program code, we recommend releasing these examples in parallel under your choice of free software license, such as the GNU General Public License, to permit their use in free software.

Komentarze (1)
Złoto zdrożało o 86% - zgroza...
 Oceń wpis
   

Ceny złota cieszą się olbrzymim zainteresowaniem. W ten cenny kruszec inwestują całe korporacje, a także indywidualni klienci. Złoto jest najstabilniejszym, a jednocześnie jednym z najstarszych środkiem płatniczym. Obecnie uważa się, że najlepszym sposobem na inwestowanie swoich oszczędności w złoto to zakup monet kolekcjonerskich produkowanych przez mennice poszczególnych Państw. W krótkim czasie ich wartość potrafi zdrożeć o 100%. Że cenami złota interesują się jubilerzy, także lubelscy nie trzeba tłumaczyć :). Warto wspomnieć, że popyt na niego wzrasta wraz z zawirowaniami na światowych rynkach. Stąd między innymi tak ogromny wzrost ceny uncji złota w przeciągu ostatnich lat. Przedstawia to poniższy wykres, na którym pozwoliłem sobie zaznaczyć okresy, w których zaobserwowano najwyższy miesięczny wzrost ceny złota.

Jak wynika z wykresu cena złota faktycznie wzrosła na przestrzeni ostatnich dwóch lat aż o 86%. Wzrost cen tego kruszczu w dużej mierze zależy od niepewności dolara jako waluty rezerwowej.

Można by się pokusić o stwierdzenie, że wzrost cen złota jest wprost proporcjonalny do ogólnoświatowej niepewności jutra...
Komentarze (0)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |